כתיבת תוכנית שיווקית

כתיבת תוכנית שיווקית

מוצר, שירות, רעיון עסקי, טובים ככל שיהיו אינם מספיקים בכדי לייצר לעסק לבדו היקף פעילות ולקוחות מספקים. לשם כך נדרש מהעסק לבצע שיווק ומכירות כל העת בכדי לעמוד ביעדיו העסקיים. לרוב, בעסקים זעירים וקטנים כלל אין פונקציה שיווקית ובעל העסק הוא זה אשר עושה הכל לבדו לרבות השיווק לעסק. לעיתים קרובות ללא תכנון מסודר וללא תוכנית שיווקית מוגדרת וברורה. 

מהי תוכנית שיווקית?

התוכנית השיווקית הינה מפת הפעילויות השיווקיות שעל העסק לבצע על מנת לעמוד ביעדיו המכירתיים והעסקיים אשר גיבש לעצמו. התוכנית סוקרת ומתעדפת את פעולות השיווק השונות בהתאם לתקציב שהוקצה, לוחות זמנים, יעדי מכירות, כוח אדם, אמצעי השיווק ועוד. כיום ניתן דגש במרבית התוכניות השיווקיות לשימוש במדיות הדיגיטליות ופרסום באינטרנט לשם עמידה ומימוש מוצלח של התוכנית השיווקית.

 

חשיבות התוכנית השיווקית

תכנון = סדר = יעילות = עמידה ביעדים

התוכנית השיווקית מייצרת תכנון ועבודה מסודרת ויעילה של אנשי השיווק לשם השגת היעדים ועמידה מסגרות הזמנים והתקצוב. ללא תכנון שכזה מרבית העסקים הקטנים פונים לפעולות שיווק שאינן מתוכננות שלרוב נכשלות.

 

מבנה תוכנית שיווקית

  1. תקציר מנהלים – תאור קצר המתאר את עיקרי התוכנית, לשם מה הוכנה ומהן המטרות העסקיות אליהן רוצים להגיע בזכות תוכנית זאת.
  2. ניתוח שוק - הבנת הסביבה העסקית בה פועל העסק. מיהם המתחרים הישירים והעקיפים? האם פועלים בשוק רווי בתחרות או בשוק יחסית חדש? מהו גודלו של השוק? האם השוק ברמת סיכון והשקעות גבוהה (לדוגמא תחום המזון)? מיצובו של העסק? האם קיים ביקוש למוצר/לשירות שלנו ועוד... התשובות לשאלות אלו מהוות בסיס לקבלת החלטות עסקיות ושיווקיות כפועל יוצא מהן. לרוב אנו נעזרים במודל SWOT על מנת לנתח את החוזקות והחולשות של העסק שלנו אל מול השוק והמתחרים ועל מנת לגזור את האסטרטגיה השיווקית הנכונה לנו.
    תרשים SWOT:

    תכנית עסקית | תרשים SWOT | חברת TRSolutions
     
  3. גיבוש האסטרטגיה השיווקית - קביעת המדיניות והאסטרטגיה השיווקית של העסק נגזרת ומוגדרת בהתייחס ל-4 מרכיבים המוגדרים יחד כתמהיל השיווקי:
    1. המוצר - ניתוח והתייחסות למוצר/שירות, מאפייניו, התועלות ללקוח, מיתוגו, כיצד מבודל מהמתחרים, הצורך של הלקוחות במוצר/שרות.
    2. מחיר - מדיניות מחיר המכירה ללקוחות בערוצי ההפצה השונים. האם במחיר גבוה או נמוך ממחיר השוק? האם במחיר שוק? המחרת המוצר משליכה באופן ישיר על מיצוב המוצר/השירות בשוק בו פועל.
    3. ערוצי ההפצה – תכנון וקביעת ערוצי השיווק וההפצה שלנו. האם אנו רוצים לפעול אל מול משווקים? האם אנו משווקים ישירות?
    4. קידום מכירות - תכנון הוצאה לפועל של האסטרטגיה והתקשורת השיווקית שלנו הלכה למעשה תוך תקצובה. לדוגמא: פרסום, יח"צ, הקמת אתר האינטרנט והמדיות החברתיות, מתן חסויות ועוד.
      תמהיל שיווק של כל עסק מוגדר בהתייחס לפלח השוק אליו מכוונים והגדרת לקוחות פוטנציאלים עבור העסק שלנו. התמהיל מוגדר לאחר בדיקות שוק שונות המתייחסות בין היתר לקהלי היעד, להיבטים סוציו אקונומיים ודמוגרפים, רצון הלקוחות ודרישות השוק, המחרה נכונה וזהירה ודרכי ההגעה ללקוחות.תמהיל השיווק של העסק חייב להיות תחת בחינה כל העת משום אתגרים ושינויים המתרחשים בשוק בו פועל העסק כל העת.
      התמהיל חייב להיות גמיש ומותאם לשינויים במידה ומתחרשים כאלה.
  4. תוכנית השיווק - פרק זה מגדיר את היישום וההוצאה לפועל של פעילויות השיווק השונות הנגזרות מהאסטרטגיה השיווקית שהגדרנו בטווחי זמן שונים קצרי טווח, לטווח הבינוני והארוך. בפרק זה גם נקבע יעדים ומדדי הצלחתם ותחזיות שונות.
  5. סיכום התוכנית - עיקרי התוכנית, מטרות העל, האסטרטגיה הנבחרת, תחזיות.
̋

חברת TRSolutions מסייעת ומייעצת לנו רבות לקידום עסקינו בארץ ובחו"ל בנושאי פיתוח עסקי ושיווק בדגש על חדירה לשווקים חדשים.

ממליץ בחום על הסתייעות בשירותי החברה."

Gonen Or Ben-Haim Founder & VP International marketing battery solution international Ltd
̋

 In the past 2 years we have been working with Mr. Tal Zucker with "TRSolutions" and I am very  happy to recommend his services. Some of his strong qualifications are: business development,  efficiency in managing a business and marketing.

 We will be happy to work with his team again in the future"

Ofir Badash, CEO, 101 Capital Investments LLC
̋

טל צוקר מלווה את בעל העסק בגובה העיניים ויש לו יכולת הבנה מהירה וחדה. במהלך תהליך הייעוץ התמקדנו בנקודות המפתח לפיתוח העסק תוך מתן דגש לראייה עסקית כוללת ופיתוח פתרונות אפשריים אשר יקדמו את העסק.
ממליץ לבעלי עסקים להיעזר בייעוץ של TRSolutions, בכדי לקבל החלטות עסקיות נכונות ובכדי לקדם את העסק לשלב הבא.

שי שאואט מנכ"ל חברת YoYo Media
x